Het verhaal achter het merk Ralph Lauren

Het verhaal achter het merk Ralph Lauren

Ralph Lauren, ook wel geboren als Ralph Lifshitz is een modeontwerper uit Amerika. Zijn achternaam zorgde voor veel pesterijen waardoor hij deze uiteindelijk veranderen naar Lauren. Zijn ‘Polo by Ralph Lauren’ is de hoofdreden dat het merk enorm populair is geworden. Dit heeft een andere betekenis dan je wellicht zal vermoeden. In zijn eerste jaren was hij namelijk voornamelijk bezig met het ontwerpen van zijn eigen dassen, kwam een jaar nadat hij zijn eerste dassenwinkel had geopend de volledige mannencollectie. Deze dassen werden verkocht onder de naam ‘Polo’. Het is dus niet de standaard polo’s die wij tegenwoordig verbinden aan het merk Ralph Lauren. 

Hoe was het mogelijk dat Ralph Lauren zo populair werd 

De missie van Ralph Lauren was om de Amerikaanse stijl nieuw leven in te blazen, waarbij kwalitatieve producten hoog in het vaandel stonden. Ralph Lauren was tot op late leeftijd verantwoordelijk voor zijn bedrijf, waar hij uiteindelijk in 2015 zijn pensioen aankondigde. De onderscheidende factoren ten op zichtte van de concurrenten van Ralph Lauren zijn dat de dassen nooit overdreven extravagant ogen. Hierdoor is de keuze voor de producten van Ralph Lauren relatief veilig ten opzichte van andere designers.

Echter ging niet alles van een leiendakje. In de jaren negentig ging het namelijk niet goed met het bedrijf. Doordat Ralph Lauren herstellende was van een operatie, miste het bedrijf visie en sturing die het altijd van Ralph Lauren gehad had. Dit resulteerde dan ook in rode cijfers waarbij het bedrijf Goldman Sacks 28% van de aandelen overnam om het bedrijf staande te houden. In de loop van de jaren heeft het bedrijf deze uiteindelijk terug gekocht. Het had dus zomaar anders kunnen aflopen met het merk Ralph Lauren. 

Het merk Ralph Lauren in 2020

Momenteel gaat het als nooit te voren met het merk waarbij er 10 jaar gelden zelfs een jaaromzet van vijf miljard dollar werd gerealiseerd. Dit was ook nog eens tijden de economische crisis, waarbij luxe producten vooral gemeden werden. Met het uitgebreide aanbod maakt Ralph Lauren het dan ook mogelijk om de omzet in verschillende klasse te delen, waarbij er voor iedere prijsklasse een bijpassende product van Ralph Lauren valt te kopen. 

Geef een reactie